A Matter of Life and Death

Originaltittel: A Matter of Life and Death, Regi: Michael Powell (Emeric Pressburger), Skuespillere: David Niven, Richard Attenborough, Kim Hunter, Nasjonalitet: England 1946, Språk: engelsk – uten tekst, Lengde: 1t 29 min – digital

En film om den store kjærligheten som overvinner alt, laget på oppdrag av den britiske regjeringen.

Bodø filmklubb viser fire filmer av den store britiske filmduoen Powell og Pressburger, også kjent som ”The Archers”. Begge ble kreditert som både regissører, produsenter og manusforfattere i de fleste filmene de laget, men Powell var hovedansvarlig for regien. Den første av duoens filmer vi har gleden av å vise er ”A Matter of Life and Death”. Filmen er kanskje mer kjent som ”Stairway to heaven”, tittelen den ble lansert under i USA. Handlingen er lagt til de siste dagene av 2. verdenskrig. På vei hjem til England får Peter Carter (David Niven) problemer med flyet han fører. Til slutt ser han seg nødt til å kaste seg ut av flyet uten fallskjerm. Under en operasjon hvor han svever mellom liv og død, drømmer Peter at det pågår en himmelsk rettssak om hvorvidt han får leve videre for å gifte seg med sin store kjærlighet eller ei. Duoen er kjent for en rekke spesielle artistiske valg. Det mest tydelig i ”A Matter of Life and Death” er å ha de jordiske scenene i farger, noe som står i sterk kontrast til de himmelske i svart-hvitt.