Pianomania

Dokumentarfilm, Regi: Robert Cibis, Nasjonalitet: Tyskland 2009, Språk: Tysk med engelske undertekster. Lengde: 1 t 33 min – digital

Festivalfavoritt: På leting etter den perfekte lyden.

Pianomania portretterer pianostemmeren Stefan Knüpfer. Han jobber hos Steinway & Sons i Østerrike og blir regnet som en av de absolutt beste i faget. Ikke uventet er det altså han som får oppdrag når de mest berømte pianistene skal spille inn nye plater.

Av og til dukker det opp dokumentarfilmer om de mest spesielle emner, og man kan lure på: Er nå det interessant nok for halvannen time på kino? Svaret her er: Ja, det er verdt det. En vellykket dokumentarfilm som Pianomania fanger nemlig ikke bare oppmerksomheten til de få som virkelig er interessert i faget som skildres, men forteller noe utover det. For eksempel om profesjonell hengivenhet. Knüpfer er perfeksjonist uten å være irriterende, han lever og ånder oppriktig for det han gjør. Pianomania følger jakten etter den perfekte lyden med nerven til en spenningsfilm. Og du trenger altså ikke å være klassikknerd for å trives som tilskuer. Men en klassikkelsker ville kanskje sette spesielt pris på filmen? Har du altså en i familien burde du nok vurdere å ta han eller henne med på kino i dag (for er du selv filmklubbmedlem og klassikkfan, så står du vel fremst i køen allerede?)