Amy

Regi: Asif Kapadia, Medvirkende: Amy Winehouse, Tony Bennett, Salaam Remi, Yasiin Bey, Lauren Gilbert, Nasjonalitet: Storbritannia, 2015, Lengde: 2t 7min, Språk: Engelsk m/norsk tekst.

Det finnes en makaber klubb av artister som døde i en alder av 27 år. Den består av bl.a Jimmy Hendrix, Jim Morrison, Janis Joplin, Kurt Cobain og nå sist Amy Winehouse som døde av alkoholforgiftning i 2011. Til tross for at hun bare rakk å gi ut 2 album, er hun regnet for å være en av de største musikkikonene i britisk historie. Sammen med berømmelsen, en fraværende far og et destruktivt ekteskap, fulgte også spiseforstyrrelse, høyt alkoholforbruk og narkotikamisbruk. Dokumentarfilmskaperen Asif Kapida har ved hjelp av et rikholdig arkivmateriale og intervju med familie, venner og bransjefolk, laget en usminket og ærlig film og Amy Winehouse.

Trailer