Die grosse Stille

Dokumentarfilm

Regi: Philip Gröning

Nasjonalitet: Tyskland 2002-2005

Språk: Fransk og latin – uten tekster (men filmen er mest stille)

Lengde: 2t 47min

Utleie: Goethe Institutt Oslo

Helt unik dokumentarfilm – en erfaring for livet!

Filmen Die grosse Stille er en unik mulighet til å oppleve livet innenfor murene til det legendariske klosteret ”La Grande Chartreuse” som ligger i de franske alpene. Karteuserne, taushetsordenen, er den katolske kirkens aller strengeste og mest lukka orden og det tok regissøren lang tid til å få lov til å lage filmen. Tillatelsen var knyttet til klare og strenge regler: ingen filmmusikk, ingen ledsagende kommentarer, ingen filmteam, ingen kunstig lys og ingen intervjuer. Philip Gröning tilbrakte så et halvt år i klosteret og filmet munkenes liv. I nesten tre timer får vi kaste et unikt blikk i en fascinerende og fremmede verden som allikevel er del av vår felles europeiske kulturarv. Og helt klart: Filmen er en utfordring for oss vanlige kinogjengere (ja også filmklubbmedlemmer!). Men vi vil påstå at tålmodighet og et åpent sinn vil bli belønnet med en filmopplevelse du ikke har vært bort i før.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=sgNj2Sf_mgo