2 eller 3 ting som jeg vet om ham

Originaltittel: 2 oder 3 Dinge, die ich von ihm weiss, Dokumentarfilm, Regi: Malte Ludin, Nasjonalitet: Tyskland 2005, Språk: Tysk – med engelske tekster, Lengde: 1t 25min

Importfilm: Hvordan forholder man seg til en far som var en ledende skikkelse i Nazi-Tyskland?
Hanns Ludin var overbevist nasjonalsosialist og ledende i Hitlers SA. I 1947 ble han henrettet for krigsforbrytelser. Malte Ludin er hans yngste barn, født i 1942, og denne filmen er hans forsøk å finne ut hvem denne faren egentlig var. Ludin intervjuer familiemedlemmer, søsken og andre, og belyser i filmen en ganske typisk tysk historie som har preget opp til flere generasjonskonflikter siden krigens slutt. En på mange måter vond og modig film som også er relevant for norske tilskuere: For hvordan håndterer en familie at et sentralt medlem har en så mørk historie?