Tideland

Regi: Terry Gilliam, Skuespillere: Jeff Bridges, Jennifer Tilly, Jodelle Ferland, Brendan Fletcher, Nasjonalitet: USA 2006, Språk: Engelsk, Lengde 1t 55 min

Terry Gilliam er tilbake med en makaber historie basert på Mitch Cullins bok ”Tideland”

Ti år gamle Jeliza-Rose (Jodelle Ferland) har all grunn til å flykte inn i en fantasiverden. Foreldrene Noah (Jeff Bridges) og Queen Gunhilda (Jennifer Tilly) har så store problemer med å takle virkeligheten at de søker tilflukt i heroinrusen, så den forsømte vesle jenta kommuniserer mest med barbiehodene sine når hun ikke deler farens drøm om å reise til den magiske øya Jylland.

De når aldri Jylland, men når mora dør av en overdose tar Noah med seg Jeliza-Rose til den forfalne gården i Texas der han vokste opp.

På den nedslitte og forfalne gården tar det ikke lang tid før faren også tar overdose, og dermed er Jeliza Rose alene i sin fantasiverden. En ny visuell briljant gjennomført film fra Gilliam og en av de mest omstridte han har laget. Fra kritikerne haglet det både slakt og ros, men vi filmklubbnerder sier: Gilliam er pensum. Punktum.