Frankenstein 1931

Bodø filmklubb og Nord Universitet presenterer: Mary Shelly’s Frankenstein 200 år

Vi viser James Whales filmatisering av Frankenstein fra 1931.

Få romaner har hatt like stor innvirkning på populærkulturen som Mary Shelly’s gotiske fantasien Frankenstein. Vår forståelse av Frankenstein igjen er preget av denne klassiske filmatiseringen fra 1931.
Ikke bare inneholder Frankenstein filmhistoriens mest ikoniske monster make-up, regissør James Whale definerte en hel skrekkfilmsjanger. Den dag i dag siterer filmskapere det Whale gjorde i 1931.

23. oktober kan du oppleve denne klassiske Universal-monster filmen i litteratursalen. Bodø filmklubb bidrar med dette til Frankenreads. Nord Universitet deltar i denne internasjonale markeringen av romanens jubileum. Jamie Callison fra universitetet vil holde en innledning før filmen. Det hele avsluttes med en hemmelig kortfilm!