High Life

Skuespillere: Robert Pattinson, Juliette Binoche, André Benjamin, Mia Goth

Tale Engelsk – uten tekster/med svenske tekster

Spilletid 1t 53m

Claire Denis fikk endelig laget sitt mangeårige drømmeprosjekt

Vi kan være så ærlige at vi i filmklubben har noen favoritt-filmskapere. Claire Denis er en av dem. Filmer som «Beau Travail» og «White Material» har brent seg inn i vår film-bevissthet.

At Denis omsider fikk laget den science fiction filmen hun lenge hadde planlagt å filme, er derfor noe vi gleder oss over.

Filmet med engelsk tale og med kjente navn som Robert Pattinson og Juliette Binoche i hovedrollene er dette et nytt kapittel i Denis’ verk.

Til historien holder det å si at vi befinner oss om bord av et romskip, fylt med fanger og minst én dubiøs vitenskapskvinne. Fangene skal utføre en farlig misjon mot et svart hull for å finne en ny energikilde til menneskeheten. Vitenskapskvinnen om bord holder samtidig på med et veldig spesielt prosjekt rundt kunstig befruktning.

Dette er selvfølgelig ikke en standard science fiction film. Som vi forventer av en filmskaper av Denis’ kaliber er dette en høyst individuell og original vri på sjangeren – som til syende og sist bare er et middel for å utforske menneskets natur.

Trailer