Mandy

Vårsemesteret 2019 får en knallåpning med Mandy.

I Norge rett på DVD/BluRay, uten ordinær kinodistribusjon, fikk Mandy bare noen få visninger på festivaler og Cinematekene. Jungeltelegrafen runget av lovord og WTF-kommentarer.

Mandy er så til de grader en film som ses på kino. Mandy er like deler hyllest til skrekk/thriller-sjangeren som det er en singulær kunstnerisk visjon.

Sammen med den norske filmfotografen Benjamin Loeb tegner regissør Panos Cosmatos bilder på lerretet som du ikke har sett før (i hvert fall ikke i nøkternt tilstand). Filmens brilliante lydspor er ved islandske Jóhann Jóhannsson.

Selv om du til vanlig ikke føler sterkt for sjangerfilm, så burde du oppleve dette på kino.

Trailer

Omtale fra Bergen internasjonale filmfestival:

Panos Cosmatos’ MANDY er ikke en film – den er en feberdrøm. Følelsen av å bevege seg gjennom denne visuelt overveldende hevnhistorien kan nemlig best sammenlignes med å få sine egne utydelige minner om 80-tallets fantasytegneserier, heavy metal-omslag og skrekkfilmer projisert på lerretet via en linse som forvrenger det hele til et mareritt fra en annen dimensjon.

Nicolas Cage spiller tømmerhuggeren Red og Andrea Riseborough spiller kjæresten Mandy. Sammen har de bygget seg et paradis langt ute i skogen, der de dyrker kjærligheten og utenforskapet. Idyllen knuses når onde kultmedlemmer og bikerdemoner fra helvete kidnapper Mandy, og dermed har Red intet annet valg enn å begi seg ut på jakt – bevæpnet med armbrøst, motorsag og filmhistoriens grimmeste øks. Med en usedvanlig opplagt Cage i hovedrollen – som nok en gang beviser at han er på sitt beste når han har minst mulig bakkekontakt – og en serie forbløffende tablåer signert filmens norske fotograf Benjamin Loeb, er MANDY like leken som den er forstyrrende.