Only Lovers Left Alive

Lengde: 2 t 3 min
Utleie/Format: Norsk Filminstitutt / DCP

Jim Jarmusch er tilbake

Det er få regissører som så uløselig er knyttet opp mot norsk filmklubbtradisjon som Jim Jarmusch er. Jarmusch ble kjent som den uavhengige amerikanske regissøren på 1980/1990-tallet (langt før han ble lagt merke til i hjemlandet for øvrig). Down by Law og Stranger Than Paradise er svart-hvitt filmer som alle filmklubber og programkinoer i Europa har satt opp på ett eller annet tidspunkt. Jarmusch touchet bort i kinomainstreamen med Dead Man (med Johnny Depp) og sist Broken Flowers (med Bill Murray). Han slet en stund med å få finansiert en ny film, Only Lovers Left Alive, og skammelig nok har den heller ikke fått norsk kinodistribusjon – til tross for ganske så strålende kritikker.

Only Lovers Left Alive er blitt en vampyrfilm, men en vampyrfilm som bare Jarmusch kunne ha laget. Regissøren er ikke spesielt interessert i skrekkfilmtradisjoner, han lar seg heller fascinere av den kjærlighetshistorien han forteller om to udødelige elskende. I god Jarmusch-ånd handler det mye om samtaler – samtaler om kunst, musikk og livet for øvrig. Dette er med andre ord den mest avslappete vampyrfilmen du kan få se. Den oser til gjengjeld av regissørens mesterskap og kan fronte med de to desidert beste filmvampyrene jeg kan tenke meg: Tilda Swinton og Tom Hiddleston (Loki fra Thor-filmene). Vi takker Norsk Filminstitutt for at de har klart å skaffe en ordentlig digital kinokopi av filmen! Dette er den enste sjansen å få sett filmen på kino her til lands.

MB

Trailer