Orfeus

Produksjon: Espen Olaisen
Nasjonalitet: Norge 2012
Lengde: 20 min

Thomas’ stop-motion-animasjonsfilm Orfeus er en adaptasjon av den greske myten om Orfeus, den store musikeren som reiser til underverdenen for å hente tilbake sin kjære Eurydike, som døde på deres bryllupsdag. Med sin vakre musikk overbeviser han Hades om å slippe henne fri, men bare på den betingelsen at han ikke snur seg rundt og ser på henne før de er ute av underverdenen.
Thomas S. Balmbra, tidligere styremedlem i Bodø Filmklubb, lagde filmen som et treårig prosjekt mens han besøkte Kunstakademiet i Oslo. Filmen er skutt på 16 mm og etter eget utsagn inspirert av tsjekkisk dukketeater, tysk stumfilm og bodyhorror.
2012 vant Thomas debutantprisen under Tromsø Internasjonale Filmfestival for Orfeus. Den er siden blitt vist på en rekke festivaler verden rundt og får nå altså sin første ordentlige kinovisning i Bodø.
Regissøren vil selv være til stede og innlede filmen. Resten av visningen supplerer vi med et best-off-Grimstad 2012 kortfilmprogram. Mye bra kortfilm som avslutning av vårprogrammet med andre ord!
Trailer Orfeus

Kjøreplanen for visningen:

15.00: Introduksjon av Orfeus v/ Thomas Balmbra
15.15: Orfeus
ca. 15.40: Kortfilmfavoritter fra Grimstad 2012

Filmene som vises er:

Daemonium 5 min

First Cut 10 min

Det norske språk 2 min

Fra tyggegummiens historie 24 min

Joyride 8 min

Og leken er god 22 min

Små episoder 8 min

Time is of the Essensce 4 min

Å Åpne, å se 15 min

NB: På denne siden kan du klikke på kortfilmtitlene for å få mer info om filmene!