Parkert

Tirsdag 4. desember kl. 18:00 får vi besøk av regissør Fredrik Mortensen som vil presentere sin dokumentarfilm Parkert . Det hele skjer i litteratursalen til Stormen bibliotek.

Vi vil filmbade Fredrik om sin film og invitere til diskusjon etter visningen.

I “Parkert” portretterer Fredrik Mortensen Per “Parker” Andreassen, småkriminell og rusavhengig, som over tiår preget Tromsø-samfunnet på godt og ganske vondt. Det er ikke få i Tromsø som har hatt meget ubehagelige sammentreff med Per. Likevel er det noe spesielt med mannen som tilsynelatende hadde alle muligheter til å bli noe helt annet enn narkoman.
Fredrik har fulgt Per i de siste årene av hans liv, intervjuet han og fulgt han til noen sentrale plasser i Tromsø som preget livet hans.

Vi tror at Fredrik Mortensen har laget en meget spennende film som gir oss anledning til ettertanke - Hvorfor blir enkelte mennesker rusavhengige og hvilken plass får de i våre lokalsamfunn?

Etter filmen vil Kirkens bymisjon delta i en samtale mellom filmskaperen og filmklubben. Det vil også bli anledning for publikum til å komme med spørsmål og tanker om filmen.

Arrangementet er gratis og åpen for alle, ikke bare filmklubbmedlemmer eller spesielt filminteresserte.

Se traileren her.

Synopsis:
Per «Parker» Andreassen hadde alle muligheter i livet. I sin ungdom var han en skarp elev med gode karakterer og god sosial teft. Samtidig begynte han, i ung alder, å eksperimentere med rus. Eksperimenteringen tok overhånd og han skle ut i en verden dominert av rus, kriminalitet og psykiske problemer. Denne karrieren varte i over 40 år og hans bisarre oppførsel blant Tromsøs befolkning gjorde han til en av vår landsdels mest beryktede personligheter. En ufrivillig kjendis, kjent for ting som ingen vil bli kjent for.
Han ble et begrep og eksemplet som foreldrene brukte, når de skulle skremme barna sine vekk fra narkotikaen. Han kunne være skremmende, truende, uforutsigbar og de aller fleste var redd for Per og for hva han kunne finne på å gjøre.

De som sto han nær beskriver det motsatte. En intelligent og reflektert mann, med et stort hjerte for de han var glad i. Men som i ruspåvirket tilstand, det stikk motsatte. Mytene og historiene om han er mangfoldige og med variabel virkelighetsforankring. Hva som er sant og hva som har vært oppspinn har vært vanskelig å skille mellom, når man vokser opp i Tromsø og får gjentatte ganger høre historier om Per «Parker».
Dette var en av motivasjonene mine til å gå i gang med å lage et dokumentarisk portrett om Per.

«Parkert» følger Per Parker i hans siste leveår og inviterer publikum inn i en virkelighet, som ingen ønsker seg.
Han forteller om sitt liv i samfunnets skyggeside, om veien til rusen og forholdet til storsamfunnet. Det er et varmt og inkluderende portrett som humaniserer en type mennesker som ofte blir stigmatisert og definert helt og holdent utifra problemene deres i forhold til rus og psykiske lidelser. Filmen har også en forebyggende effekt, da den viser klart og tydelig hva eksperimentering med narkotika kan føre til, samtidig som den bygger ned stigmaet rundt de personene som allerede sitter i dette utenforskapet.
«Parkert» er regissert av Fredrik Mortensen. Han er filmregissør og manusforfatter fra Tromsø, og “Parkert” er hans første dokumentarfilm. Filmen hadde sin premiere under Tromsø Internasjonale Filmfestival 2018 og ble raskt en av publikumsvinnerne. I etterkant av TIFF har filmen reist rundt omkring i hele Norge og vært vist på kinoer, cinematek, den Norske dokumentarfilmfestivalen i Volda og en rekke lukkede arenaer som skoler og seminarer relatert til helse-, rus-, og omsorgsarbeid. Den har vunnet priser ved Awareness Festival i USA, og ved Courage Filmfestival i Tyskland.