Rashomon

Rashomon (1950) er en av filmhistoriens viktigste klassikere. Den vakte lite oppmerksomhet ved premieren i Japan og ble ingen bestselger for selskapet Daiei. Da filmen året etter vant Gulløven ved filmfestivalen i Venezia og det følgende årets også en Oscar for beste ikke-engelskspråklige film var det likevel liten tvil om at man stod overfor en milepæl i filmhistorien. Rashomon ble filmen som åpnet verdens øyne for japansk filmkultur, mens japanerne på sin side kjente godt til, og var sterkt påvirket av, den vestlige filmen.

Rashomon forteller historien om et overfall på en adelsdame og hennes mann, men dette er ingen klassisk historiefortelling. Snarere setter filmen et spørsmålstegn ved nettopp historien, som fortelles i flere ulike versjoner av forskjellige personer som skal ha vært vitner til hendelsen.

Filmen brakte modernismen til japansk film og ble samtidig et forbilde for europeiske og amerikanske filmskapere, fra de franske nybølgeregissørene til amerikanske action-filmskapere.

REGISSØREN
Akira Kurosawa (1910-1998) er en av filmhistorien største filmskapere. Han slo igjennom internasjonalt med Rashomon på begynnelsen av 1950-tallet. Kurosawa hadde opprinnelig tenkt å bli maler, men debuterte som filmregissør i 1943. Kurosawas filmer fikk stor betydning ikke minst for vestlige filmskapere.

NB: Ny digital kinokopi med norske tekster!

Trailer