Seminar om amerikansk TV-drama

Filmklubber er ikke bare film. Nå handler det også om tv-drama. TV2-medarbeider og filmviter Alex Iversen besøker Bodø med foredrag om amerikansk tv-drama: Fra All in the Family til Mad Men. En av de mest betydningsfulle endringene i moderne populærkultur det siste 20 årene er at den amerikanske kinofilmen så til de grader har tapt terreng som populær underholdning at film i dag er best på tv.Det å gå på kino i dag handler ofte om å utsette seg for en opplevelse som har mer til felles med å kjøre berg- og dalbane enn med fortellerkunst. I tv fortelles det fremdeles historier. Talentfulle forfattere, skuespillere og regissører beveger seg i dag i strie strømmer, og med den største selvfølge, fra film til tv. I dag har den amerikanske fjernsynsdramatikken oppnådd en så høy status at drømmen om å skrive ”Den store amerikanske romanen” er blitt erstattet av drømmen om å skape «the Great American Television Drama». Medieviter Alex Iversen gir i sitt foredrag en grundig historisk bakgrunn for denne utviklingen i amerikansk fjernsynskultur. Og forteller ved hjelp av tallrike eksempler det amerikanske tv-dramaets historie fra 70-talls klassikeren All in the Family, via banebrytende 80-talls serier som Hill Street Blues og Miami Vice, til moderne mesterverker som The Sopranos, The Wire og Mad Men.

Sted: Stormen bibliotek og litteraturhus - litteratursal
Tid: lørdag 21. november kl. 14.00
Varighet: ca. 1, 5 timer med mulighet for spørsmål!

Inngang – billetter selges i døra:
Filmklubbmedlemmer: kr 50,-
Andre: kr 100,-