Shadow Dancer

Lengde: 1 t 41 min
Utleie/Format: Scanbox / BluRay

Original IRA-thriller med Clive Owen

Regissør James Marsh er kanskje mest kjent for Man on Wire, en film som vant Oscar for beste dokumentar. Denne gangen har han laget en thriller fra 1990-tallets Belfast hvor det politiske alltid er personlig. Colette McVeigh er 29 år gammel. Hun er enke, mor og terrorist. Hennes brødre er involvert i toppsjiktet i IRA, og hun har sett egne familiemedlemmer dø for den republikanske saken. Men da Colette må avbryte et planlagt bombeangrep i London, faller hun i hendene på MI5-agenten Mac (Clive Owen), som gir henne følgende valg: Fengsel på livstid eller å returnere til Belfast som hans informant.

Når Colette kommer tilbake, er imidlertid IRA allerede mistenksomme mot henne, og samtidig oppdager Mac at langt fra alle i MI5 er villige til å beskytte Colette slik han ønsker. Shadow Dancer er en atmosfærisk, velspilt og genuint spennende film.

(Kilde: TIFF 2013)