Take Shelter

Språk: Engelsk
Lengde: 2 t 1 min
Utleie/Format: Atlantic / BluRay

Imponerende utforskning av amerikansk angst

Apokalypse snart? I en fredelig småby i landlige Ohio lever Curtis et tilsynelatende godt og enkelt liv. Han har en vakker og elsket kone, trygt arbeid, fint hus, en frisk datter og en lydig hund. Dessverre er han også plaget av visjoner om verdens undergang. En natt våkner Curtis dynket i svette, han har hatt mareritt om at familiens hund går til rabiat angrep. Marerittene tiltar og hunden bortvises til hagen. Det tykke, gule regnet fra undergangens skyer følger Curtis, og til tross for at han gjør sitt ytterste for å skjule sine bekymringer fra konen føler han seg tvunget til å handle. Dermed starter han byggingen av et bomberom i hagen. Best å være på den sikre siden, selv om det betyr at han må ta opp nytt lån på huset og sette familiefreden i fare. Etterhvert blir Curtis selv i tvil om det er verdens undergang han ser, eller sitt eget sinns. Take Shelter er en film om en mann som har fremtidsvisjoner om verdens undergang – eller en mann som faller dypere og dypere ned i en dal av tvangstanker og sinnsforvirrelser. Den er forfriskende ambivalent eller frustrerende åpen, verken katastrofefilm eller skrekkfilm. Jeff Nichols (som nå sist hadde regien for Mud) er et stort amerikansk regitalent og har i Michael Shannon funnet en skuespiller som klarer å formidle denne balansegangen mellom skrekk og idyll på en fremragende måte.

(kilde: Bergen Filmklubb)