The Forbidden Room

Det er med stolthet Bodø filmklubb presenterer det nyeste verket til kanadiske Guy Maddin. Av alle spesielle filmskaperne i verden – de man gjerne kaller for auteur – er Maddin kanskje den mest spesielle. Det varmer hjertet til oss over gjennomsnittlig filminteresserte at en mann som Maddin klarer å lage sine helt unike filmer i en tvers gjennom kommersialisert filmverden.

For noen år tilbake gikk Maddins tidligere filmer som Careful og The Saddest Music in the World på turne blant filmklubbene og du kan trygd si at ingen har sett noe lignende før eller siden.

Maddins filmer har en estetikk som ligner stumfilmer, gjerne de eksperimentell fargelagde, men de ligner ikke historiske stumfilmer: Tenk deg at du ser på stumfilmer en hel dag og drømmer natten etter livelig på stumfilmvis, det er slikt Maddins filmer ser ut.

Filmene til Maddin er en visuell og teknisk nytelse, de er lekne og svært intelligent lagd. Maddin bryr seg vanligvis ikke om å fortelle en sammenhengende historie. Filmene er gjerne springende og – nettopp – drømmeaktige. The Forbidden Room er i så forstand ikke noe unntak.

Takler du dette vil du få kunne oppleve noe i en kinosal som du ikke får andre plasser eller av andre filmskapere.

NB: utekstet kopi

Omtale av filmen finnes hos Cinemateket i Oslo.

En amerikansk omtale ligger her.

Trailer ligger her!