Tirsdagsfilm 061118

Det beste fra 2003 - Filmklubben fyller 15 år i høst og vi plukker en av våre absolutte filmfavoritter fra året vi startet vår virksomhet!

Den russiske regissøren Andrej Zvyagintsev har de siste årene etablert seg som den største nålevende regissøren i dette landet med en så stor og særpreget kinotradisjon. Med filmer som Leviathan, Elena og sist Savnet, har han bergtatt et stort internasjonalt publikum - og Bodø filmklubb. For første gang oppmerksom på Zvyagintsev ble vi imidlertid i 2003, da dagens film kom på norske festivaler og omsider i filmklubbens program. Det er en film vi ofte har pratet om i ettertid og som vi med glede henter frem igjen for å markere 15 år med filmklubbdrift i Bodø.

Om filmen:

Brødrene Andrej og Vanja bor med sin mor et grissgrendt sted nord i Russland. Faren forlot familien for mange år siden. Vi vet ikke hvorfor. En dag - uten forvarsel eller forklaring - ber mor guttungene om å være litt stille. Far er hjemme. Og ganske riktig. I ektesengen ligger en mann guttene kun kjenner fra et gulnet fotografi de har gjemt i en bok på loftet. Mannen står etter hvert opp, setter seg til bords og inntar rollen som autoritært familieoverhode som om intet hadde hendt.

Andrej og Vanja må raskt finne ut av hva de skal tro og føle om den fremmede, fåmælte machokraften som brått har invadert deres liv, og forholder seg til faren på hvert sitt vis. Storebror Andrej ser en etterlengtet rollemodell og søker anerkjennelse, mens Vanja ser et svik og en trussel.

Neste morgen tar faren med seg sønnene på en fisketur til en øde innsjø, tilsynelatende for bli kjent med dem og omsider å utøve litt maskulin innflytelse, men også med skjulte, tvetydige motiver. Han har vært her før, og i innsjøen ligger det en øy…

Hvor har faren vært alle disse årene? Hvorfor dro han og hvorfor kom han tilbake? Har han vært i fengsel? I krig? Begge deler virker sannsynlig. Hva vil han med sine sønner, og hva skjuler seg på øya?