Tirsdagsfilm 080119

God film!

Fra et storbyliv med småkriminalitet blir tenåringspøbelen Ricky sendt til den newzealandske landsbygda for å bo hos sin nye fosterfamilie. Hos kjærlige tante Bella, kranglete onkel Hec (Sam Neill) og hunden Tupac, finner Ricky seg fort til rette – i alle fall for en stund. Når en tragisk hendelse truer med å sende ham videre til et nytt hjem, legger Ricky på flukt med onkel Hec hakk i hæl. Flukten utvikler seg etter hvert til en nasjonal menneskejakt, og til slutt må de to lovløse mennene legge sine uoverenskomster til side for å overleve som en familie.

Rett før han laget storfilmen Thor: Ragnarok laget newzealandske Taika Waititi denne perlen av en dramakomedie. Sjeldent å se en så flott balanse mellom komedie og virkelig flotte karakterer i en fortelling der du virkelig får følelsen av at noe står på spill. Og ikke til å glemme: Et karrierehøydepunkt i Sam Neills arbeid som skuespiller.

En fantastisk god film – rett og slett!