Tirsdagsfilmen 010222

David Finchers film fra 2020 om tilblivelsen av Citizen Kane er en vanvittig stilig svart/hvitt-reise tilbake til Hollywood på slutten av 1930-tallet. Med Gary Oldman i nok en gnistrenede hovedrolle som manuslegenden Herman J. Mankiewicz. Historien kretser om arbeidet med å skrive ferdig manuset til Citizen Kane, som Mankiewicz skrev for Orson Welles samtidig som han kjempet en hard kamp mot alkoholismen og sin egen sterke, kyniske antipati mot hele Hollywood-systemet.

David Fincher har i flere tiår vært blant USAs viktigste filmskapere, og en av Hollywood mest briljante stilister. I dagens film kjører han en gjennomført noir-stil, som seg hør og bør for en film om Hollywoods gullalder, og han greier som vanlig å sette sitt helt spesielle visuelle preg på filmen. Fans av hans aller beste filmer, som Seven (1995), Fight Club (1999) og Zodiac (2008), har virkelig noe å glede seg til.

NB: Orson Welles «Citizen Kane» kan du se på kino lørdag 29. januar. Bodø filmklubb viser «verdens beste film» kl. 15:30.