What’s up, Doc?

Lengde: 1 t 34 min
Lisens/Format: Norwegian Film AS/BluRay

Heseblesende screwballkomedie fra 1972
Screwballkomedien er i utgangspunkt en sjanger som hadde et kort og heftig liv på 1930-tallet. De sofistikerte og intelligente komediene hadde ofte sterke kvinnefigurer (gjerne Katherine Hepburn) og utrolig morsomme og spydige dialoger. Tempoet var også helt opp i hundre!
Peter Bogdanovich er en av de få som klarte å lage en moderne hommage til sjangeren, som, på egne premisser, klarer og matche kvaliteten av de beste komediene fra 1930-tallet. Filmen er nok dessverre litt for lite kjent, men hos oss vil du få sjansen å oppdage en av de flotteste komediene som er laget!
Barbra Steisand (la Nose) har hovedrollen som sjarmerende rotehode som på grundig vis endevender livet til den mer en bare litt nerdete musikkprofessoren Howard Bannister. Eller hvordan ville du kalle en musikkprofessor som forsker på steinenes musikalske egenskaper? Bannister, spilt av Ryan O’Neal (som du også kan se i vår neste lørdagsfilm Barry Lyndon), er selvfølgelig sjanseløs mot Streisands karakter. Fire like reisebager står for mye av forvirringen i filmen, ikke minst da de inneholder så forskjellige ting som stjålne smykker, strengt hemmelige dokumenter, musikalske steiner og – ja – klær. Hvem som til en hver tid har hvilken bag er ikke så lett å si…
Det hele ender opp i en av de virkelig morsomste forfølgelsesjaktene i hele filmhistorien. Noe som du burde ha sett minst én gang!
MB