White Material

Språk: Fransk – med engelske tekster
Lengde: 1 t 42 min
Utleie/Format: Norsk Filmklubbforbund / Institut français / BluRay

Isabelle Huppert i vakker og intens kolonialdrama

Claire Denis (Beau Travail, Nénette og Boni) er nok Europas fremste kvinnelige regissør. Dette understreker hun i uforglemmelige White Material fra 2009. Isabelle Huppert gjør en enestående tolkning av sin rollefigur Maria. I et ikke navngitt afrikansk land gjør hun alt hun kan for å redde kaffeplantasjen hun driver sammen med eksmannen André (Christophe Lambert). De franske styrkene har forlatt landet, lederen for den lokale militsen er på flukt og hæren forbereder seg på å gjenvinne kontrollen over området. Men Maria, som ikke er klar over at André har lagt andre planer, nekter å bli tvunget bort fra sin egen eiendom – og fortsetter driften mens tragedien kommer stadig nærmere.
Denis har laget en film som nærmest er hypnotiserende i stilen – visuelt slående vakker og med et lydbilde som setter tilskueren midt i handlingen. At filmusikken leveres av britiske Tindersticks setter bare prikken over i-en.
Trailer